Frågor och svar

Här har vi samlat de vanligaste frågorna och svaren. Om du inte hittar svar på just din fråga eller har andra synpunkter, ideér och utvecklingsförslag, tveka inte att skicka oss ett meddelande till https://facekasino.com/ kontakt@nowo.se.

Kom igång med NOWO

Varför ska jag skaffa NOWO appen?

Med våra olika sparsätt underlättar vi ditt vardagliga sparande och ger dig något att se fram emot.

När du blir medlem hos oss så tar du kontroll över ditt pensionssparande på ett enklare och roligare sätt. Du sätter ditt sparmål och får hjälp att komma igång och börja spara till din pension och dina pensionsdrömmar.

För att bli medlem så laddar du ner vår app, NOWO, och anmäler dig till NOWO Fund. Appen hjälper dig att förstå och öka ditt sparande. Fonden är skräddarsydd för pensionssparande.

Du får tillgång till flera roliga sparsätt:

Dagspar
Ett automatiskt sparande där du sparar en liten summa varje dag.

Snabbspar
Med några få klick kan du sätta in valfritt belopp till ditt sparande.

Butiker
När du handlar online via NOWO får du återbäring på dina köp som går till ditt sparande.

Enkäter 
När du har lite tid över är Enkäter ett bra sparsätt. Svara på undersökningar och enkäter via NOWOappen och bli belönad med pengar till ditt sparande till pensionen.

Autospar med NOWO Mastercard
Kortet som bygger din pension! Här får du sparfunktionaliteten Autospar och sparåterbäring. Varje gång du handlar med NOWO Mastercard överförs en procentsats av det du betalar till ditt sparande.

Ladda ner NOWO appen idag!

Du kan kombinera flera sparsätt eller välja det som passar dig och din ekonomi bäst.

Gå till App Store »
Gå till Google Play »

Historisk avkastning är ingen garanti för framtida avkastning. De pengar som placeras i NOWO Fund kan både öka och minska i värde och det är inte säkert att du får tillbaka hela det insatta kapitalet.

Hur kommer jag igång med mitt sparande?

Det enklaste sättet att komma igång är att ladda ner vår app NOWO som enkelt tar dig igenom alla steg. Du måste ansluta ett kort för att kunna börja spara. Du hittar appen på App Store eller Google Play.

Ladda ner NOWO appen idag!

App Store »
Google Play »

Efter att du laddat ner appen kan du enkelt börja spara genom att sätta upp ett automatiskt Dagspar eller börja använda någon av våra andra sparsätt.

Vad kostar det att använda NOWO?

Ett medlemskap i NOWO är kostnadsfritt och du får använda vår app gratis.

NOWO Fund har 0,00 % i fast förvaltningsavgift. Vi tar bara ut en avgift som är prestationsbaserad vilket betyder att avgift endast utgår på överavkastningen om förvaltningen går bättre än jämförelseindex.

Den prestationsbaserad ersättning är 20 % av den avkastning som överstiger ett index bestående av 50 % MSCI All Country Index NDTR (SEK) och OMRX Treasury Bill Index. Detta är ett globalt aktiemarknadsindex och ett ränteindex baserat på svenska statsskuldväxlar. Avgiftsstrukturen innebär att i praktiken betalar du enbart förvaltningsavgift om fonden överträffar sitt jämförelseindex.

 

Övriga villkor för fonden hittar du här.

Ladda ner NOWO appen idag!
App Store »
Google Play »

Behöver jag BankID för att använda NOWO?

Du behöver legitimera dig med ditt BankID för att kunna använda våra tjänster.

Om du inte använder dig av ett BankID på din telefon eller dator idag kan du enkelt beställa ett via din bank. Läs mer om BankID här.

Jag har problem med att logga in på appen!

Om du har problem att logga in på appen så kan du prova att stänga ner den och starta om. Du kan också testa att installera appen på nytt och se om det fungerar bättre.

Har du fortfarande problem med din app kan du mejla kontakt@nowo.se så hjälper vi dig.

Måste jag ansluta ett kort för att skapa ett konto?

Ja, du måste koppla ett kort till ditt konto första gången du registrerar dig som kund hos NOWO.


Våra olika sparsätt

Butiker

Handla och sparar pengar till pensionen samtidigt
Om du ändå behöver handla något så tycker vi att du kan göra det lite smartare. När du handlar hos någon av våra över 1 000 anslutna e-butiker via NOWO så får du återbäring från butiken som tack. Återbäringen förs automatiskt över till ditt sparande i NOWO Fund.

Det är enkelt och det går att göra på tre olika sätt, välj själv det som passar dig bäst!

  • Hämta NOWOknappen till din dators webbläsare.
    Tillägget håller reda på och meddelar dig vilka butiker där du får återbäring till ditt sparande.
    Hämta NOWOknappen »

  • Handla direkt via appen
    Du söker upp din favoritbutik direkt i appen som sedan länkar dig vidare till butiken där du kan göra ditt köp.
    Gå till appen »

 

Autospar

Nu kan du som är SEB-kund starta Autospar via NOWO.

Gör så härför att börja Autospara:

  • Uppdatera din NOWO-app till senaste version
  • Gå till Konto -> Starta Autospar
  • Följ instruktionerna i NOWO appen
  • Klart! Du kommer nu att spara till din pension varje gång du handlar något!

Så här fungerar Autospar:

När du startar ditt Autospar så ger du tillåtelse till din bank att skicka information om dina transaktioner till oss. Denna tillåtelse gäller i 90 dagar och efter det så måste du ge ny tillåtelse via NOWO appen. När du har startat Autospar så kommer NOWO appen känna av när du gör ett köp via det kort du aktiverat. För varje köp du gör så kommer ett pålägg om 3 % adderas till ditt köp. Dessa 3 % går till ditt sparande i NOWO. Du kan enkelt ändra din Autosparsprocent i NOWO appen.

Exempel:

Du köper en lunch för 100 kronor. 3 % läggs på och din mjölk kommer att kosta 103. De 3 kronorna som du betalar ditt dig själv kommer att investeras i NOWO fonden där de får växa. 

I NOWO appen får du en gång i veckan en sammanställning av dina transaktioner som ligger till grund för ditt Autospar. Här kan du se vilka transaktioner du gjort, hur stor summan är, hur stor Autosparsprocent du har, hur mycket som kommer att investeras samt så klart hur mycket detta beräknas bli till din pension. En gång i månaden, i samband med din lön, så kommer ditt kort debiteras föregående månads Autospar och pengarna kommer att investeras på ditt NOWO-konto. Du har fått ett månadssparande som helt baseras på din konsumtion. Balans inför framtiden!

Dagspar

Med ett automatiskt Dagspar kan du spara valfritt belopp varje dag. Det valda beloppet registreras varje dag under Händelser i appen och debiteras från anslutet kort på måndagar.

Snabbspar

Med några få klick i appen kan du Snabbspara dvs. föra över ett valfritt belopp från anslutet VISA- eller Mastercard-kort till ditt fondkonto.

Första gången du väljer att Snabbspara registrerar du ditt betalkort och signerar med Mobilt BankID. Efter detta har du möjlighet att Snabbspara valfritt belopp mellan 25 – 25 000 kr.

 

Enkäter

Vi vill göra det så enkelt som möjligt att spara pengar till pensionen. Därför har vi lanserat Enkäter tillsammans med världens största databas för marknadsundersökningar CINT. När du svarar på enkäter så får du pengar till ditt NOWO-sparande som tack.

Hur gör jag för att svara på enkäter?
För att svara på enkäter behöver du vara NOWO-medlem och ha den senaste app-versionen 2.7.1. Det behöver också finnas en enkät som passar just din profil. NOWO kan inte styra över detta utan om det finns en enkät som passar din profil i databasen CINT så kommer du få chans att svara på den.

Hur vet jag om min profil passar för enkäter?
Om det finns en enkät så kommer du att få svara på urvalsfrågor. Dessa frågor är bestämda av företaget som beställt enkäten för att säkerställa att de får så relevanta svar som möjligt. NOWO kan inte styra dessa urvalsfrågor. Om din profil passar enkäten så får du chans att svara. Om inte så kommer du få besked om detta och du kommer tillbaka till NOWO appen.

Varför finns det inga enkäter?
Din profil passar inte de tillgängliga enkäterna för tillfället. Försök igen om någon timme eller dag. Det kommer hela tiden nya enkäter.

Jag får börja svara på enkäter men kastas plötsligt ut
Detta kan bero på ett par saker. Antingen så passar din profil inte för enkäten eller så har tillräckligt många som har en profil som liknar din redan svarar på enkäten så att företaget som beställt enkäten uppnått tillräckligt många svar.

Hur mycket ersättning får jag för att svara på enkäter?
Du får ersättning efter hur lång tid det tar att svara på enkäten. När en enkät blir tillgänglig så står det i anslutning till detta beräknad tid för genomförande av enkäten. Du får ersättning för denna tid oavsett om det tar kortare eller längre tid att svara på enkäten. Du får betald enligt:

  • Svarstid upp till 5 minuter: 3 kronor
  • Svarstid 6-13 minuter: 5 kronor
  • Svarstid över 13 minuter: 10 kronor

Det står att det finns enkäter tillgängliga men jag får inte svara
Detta beror på att det finns enkäter öppna men att du redan har svarat på just denna enkät. När du klickar på ”Gör undersökningen” så kollar systemet om du redan har svarat på enkäten och därför inte kan svara på samma enkät igen.

Vad händer med pengarna som jag får när jag svarar på enkäter?
Ersättningen för varje genomförd enkät hamnar under ”Händelser” i appen och läggs dessutom som reserverat belopp under ”Mitt sparande”. Pengarna investeras i NOWO Fund för din räkning när enkäten har nått tillräckligt många respondenter och företaget som beställt enkäten har stängt den. Vanligtvis investeras intjänade pengar ifrån enkäter en gång per månad. Det kan dock ta längre tid.

Varför lanserar ni Enkäter som test?
Vi vill hela tiden hitta sparsätt som våra medlemmar tycker är bra. Vi lanserar därför enkäter under en testperid för att kunna utvärdera och se hur vi kan bli bättre.

Enkäter räknas som inkomst av tjänst
Att svara på enkäter räknas som inkomst av tjänst och är du så pass flitig att du svarar på enkäter till ett värde över 1000 kronor per kalenderår så behöver NOWO rapportera detta till skatteverket och beloppet över 1000 kronor blir skattepliktiga i din deklaration.

Bjud in en vän

Bjud in dina vänner genom att sprida din personliga inbjudningskod. För varje vän du bjuder in som blir medlem får ni båda en bonus till pensionen.


NOWO fonden

Vad har NOWO Fund för avgifter

Att ansluta sig till NOWO Fund är gratis. Men alla fonder drabbas av olika typer av kostnader i samband med att de investerar i värdepapper. En av dessa kostnader är förvaltningsavgiften, d.v.s. den avgift som tas ut för själva förvaltningen. För NOWO Fund är förvaltningsavgiften prestationsbaserad som endast utgår om förvaltningen går bättre än jämförelseindex. Den prestationsbaserad ersättning är 20 % av den avkastning som överstiger ett index bestående av 50 % MSCI All Country Index NDTR (SEK) och OMRX Treasury Bill Index. Detta är ett globalt aktiemarknadsindex och ett ränteindex baserat på svenska statsskuldväxlar. Avgiftsstrukturen innebär att i praktiken betalar du enbart förvaltningsavgift om fonden överträffar sitt jämförelseindex.

Fonden har inga köpavgifter eller säljavgifter. Övriga villkor för fonden hittar du här

Var och hur placeras mina pengar?

Dina pengar placeras på ditt fondkonto i NOWO Fund som förvaltas av Tellus Fonder AB. NOWO Fund har högsta betyg hos det oberoende fondratinginstitutet Morningstar. NOWO Fund gick upp hela 17,68 % under 2020 och har en snittavkastning om 12 % per år sedan starten 2015.

Pengarna förvaltas aktivt för att du ska få bästa möjliga avkastning på lång sikt. Därför placeras dina pengar i både aktier och obligationer där risken anpassas efter det som sker i omvärlden med hjälp av erfarna förvaltare.

Historisk avkastning är ingen garanti för framtida avkastning. De pengar som placeras i NOWO Fund kan både öka och minska i värde och det är inte säkert att du får tillbaka hela det insatta kapitalet.

Vad händer med mina pengar om jag går bort?

Om det skulle vara så att du går bort innan du går i pension eller inte sålt dina fondandelar tilldelas dina tillgångar för din fondförmögenhet till dödsboet. Dödsbo går till efterlevande som har arvsrätt till den avlidnes egendom.

Vilka uppgifter rapporterar vi till Skatteverket?

Det är Tellus Fonder AB som hanterar och rapporterar NOWO Fund till Skatteverket.

Var ser jag hur mycket mitt sparande i NOWO fonden är värt?

I appen under ”Mitt sparande” kan du se din sparinformation. Där får du information om ditt aktuella marknadsvärde, antal fondandelar och fondandelskurs. Notera att det kan finnas en viss fördröjning vid köp av fondandelar, detta presenteras som ’Reserverat Belopp’ i appen.

Du kan följa fondutvecklingen i appen och NOWOs sida på Morningstar.

Historisk avkastning är ingen garanti för framtida avkastning. Ditt sparande kan öka eller minska i värde beroende på fondens utveckling och det är inte säkert att du får tillbaka hela det insatta kapitalet

Hur lång tid tar det innan mina pengar investeras i NOWO Fund?

När du sparar med NOWOs olika sparsätt investeras dina pengar i NOWO Fund. Såhär ser investeringssparflödet ut för våra olika sparsätt.

Dagspar
Ditt Dagsparsbelopp registreras varje dag under ”Händelser” i appen, och debiteras från ditt anslutna kort på måndagar. Det läggs dessutom som reserverat belopp under ”Mitt sparande”. Därefter ska pengarna föras över till fondbolaget och där investeras i NOWO Fund vilket tar  tre arbetsdagar, vilket betyder att ditt  Dagspar investeras i NOWO Fund varje torsdag. Ditt antal fondandelar uppdateras på fredagen. Om du har notiser påslaget får du en notis när dina pengar investerats.

Butiker
Återbäringen från butiker som du handlat i och som blivit godkända ser du under ”Händelser” i appen och läggs dessutom som reserverat belopp under ”Mitt sparande”. Beloppet förs automatiskt över till ditt sparande och investeras i NOWO Fund på månadsbasis. Vanligtvis sker överföringen av återbäringen under den sista veckan i månaden.

Snabbspar
Ditt Snabbsparsbelopp registreras och debiteras direkt och du ser det under ”Händelser” i appen. Det läggs dessutom som reserverat belopp under ”Mitt sparande”. Ditt Snabbsparsbelopp överförs till fondbolaget nästkommande veckodag och fondbolaget köper fondandelar för din räkning veckodagen därpå.

Enkäter
Ersättningen för varje genomförd enkät hamnar under ”Händelser” i appen och läggs dessutom som reserverat belopp under ”Mitt sparande”. Beloppet förs automatiskt över till ditt sparande och investeras i NOWO Fund på månadsbasis. Vanligtvis sker överföringen av återbäringen under den sista veckan i månaden.

Tipsa en vän
Ersättningen du får när du tipsar en vän hamnar under ”Händelser” i appen och läggs som reserverat belopp under ”Mitt sparande”. Beloppet  förs automatiskt över till ditt sparande och investeras i NOWO Fund för din räkning på månadsbasis, vanligtvis under den sista veckan i månaden.

 

Hur tar jag ut mina pengar och säljer mina fondandelar?

Tanken är att du ska spara långsiktigt för bäst avkastning och till din pension då vi tror att det är då sparpengarna behövs som mest. Om du trots allt känner att det är nödvändigt så kan du alltid ta ut dina pengar kostnadsfritt när du vill.

Dina andelar i fonden säljs till den NAV-kurs dvs det värdet som fastställs under den dagen Tellus Fonder löser in dina andelar – för mer information om hur teckning och inlösen av andelar sker hittar du i fondbestämmelserna. Länken för inlösen av fondandelar hittar du under Villkor och blanketter.

Så här går du tillväga när du vill sälja dina fondandelar om du har kapitalvinstbeskattat fondkonto (FK):

1. Legitimera dig med BankID på fondbolagets kundportal på följande länk: http://kundportal.nowo.se/ Notera att du behöver öppna länken i en ny webbläsare/flik om du har klickat på länken via appen.
2. Registrera ditt utbetalningskonto under fliken ”Bankkonto”. Det kan dröja upp till 48 timmar innan ditt konto blir verifierat.
3. När kontot är bekräftat kan du sälja fondandelarna. Gå till fliken ”Innehav” och klicka på säljknappen.
4. Registrera hur många fondandelar som du vill sälja genom att fylla i antal andelar och klicka sedan på ”lägg order”.
5. Fondbolaget Tellus hanterar sedan sin säljorder och gör en överföring till ditt konto.

 

Så här går du tillväga när du vill sälja dina fondandelar om du har Investeringssparkonto (ISK):

1. Legitimera dig med BankID på fondbolagets kundportal på följande länk: http://kundportal.nowo.se/ Notera att du behöver öppna länken i en ny webbläsare/flik om du har klickat på länken via appen.
2. Registrera ditt utbetalningskonto under fliken ”Bankkonto”. Det kan dröja upp till 48 timmar innan ditt konto blir verifierat.
3. När kontot är bekräftat kan du sälja fondandelarna. Gå till fliken ”Innehav” och klicka på sälj-knappen.
4. Registrera hur många fondandelar som du vill sälja genom att fylla i antal andelar och klicka sedan på ”lägg order”.
5. Fondbolaget Tellus hanterar sedan sin säljorder och pengarna hamnar sedan som kontanter på ditt ISK. Det kan dröja upp till 3 bankdagar innan detta är klart.
6. När fondandelarna har sålts kan du logga in på kundportalen igen och registrera ett uttag genom att gå till fliken ”Innehav” och klicka på knappen ”Uttag”.
7. Ange det belopp som du vill ta ut och bekräfta. Sedan hanterar fondbolaget överföringen av beloppet till ditt utbetalningskonto. Notera att det kan dröja några bankdagar innan du ser pengarna på kontot beroende på vad du har för bank.

 

Alternativt:
Du kan även närsomhelst lägga en säljorder genom att fylla i och skriva under blanketten Försäljningsblankett NOWO Fund samt bifoga bankintyg/bevis på att utbetalningskontot tillhör dig och skicka in dokumenten till Tellus Fonder för handläggning. Du kan skicka in dokumenten via post eller via mail enligt instruktionerna på blanketten.

Hur gör jag för att placera mina fribrev/pensionsförsäkringar i NOWO Fund?

Att ser över dina avslutade pensionsförsäkringar, så kallade fribrev, kan ge ökad pension. Samla dina fribrev i NOWO Fund där du redan sparar långsiktigt till pensionen. I samarbete med Svenska Fribrevsbolaget kan vi äntligen erbjuda dig att flytta dina fribrev och placera dem i NOWO Fund.

VAD ÄR ETT FRIBREV?
Ett fribrev är en pensionsförsäkring där inbetalningarna upphört då du t.ex. byter arbetsgivare. En flytt kan i många fall ge dig lägre avgifter, högre avkastning och mer i pension. En tjänsteman har i snitt 8 stycken fribrev, flytta du också och spara tusenlappar.

SÅ GÅR FLYTTEN TILL
1. Anmäl dig kostnadsfritt hos svenskafribrevsbolaget.se.
2. Svenska Fribrevsbolaget sammanställer dina fribrev och informerar dig om vilka fribrev du kan flytta.
3. Efter ditt godkännande flyttar de fribreven åt dig.
4. Välj att placera dina fribrev/pensionsföräkringar i NOWO Fund.
5. Klart, nu kan din pension växa ännu mer.

Du kan läsa mer på Svenska Fribrevsbolagets hemsida.

FLYTTA DINA FRIBREV

Observera att i dagsläget kan du enbart se dina fribrev och dess utveckling i NOWO Fund genom att logga in hos Svenska Fribrevsbolaget.

Hur flyttar jag mitt sparande till ISK

Detta avser medlemmar som registrerat sig innan 2021-04-12 som har kapitalvinstbeskattat fondkonto. Har du blivit medlem efter detta datum så har du redan fått ett ISK automatiskt och du kan kontrollera detta genom att logga i på fondbolagets kundportal i menyn. 

Vill du hellre spara till pensionen på ett ISK? Nu kan vi erbjuda dig som är andelsägare i NOWO Fund att flytta ditt sparande från kapitalvinstbeskattat fondkonto till ISK fondkonto. Du byter fondkontotyp för ditt sparande i kundportalen genom att där ingå avtal om ISK med Tellus Fonder och begära byte av fondkontotyp.

Den största skillnaden mellan dessa två sparkonton är beskattningen. På ett ISK betalar du en schablonskatt varje år och på ett kapitalvinstbeskattat fondkonto skattar du 30 % av vinsten den dagen du väljer att sälja ditt innehav.

Vill du veta mer om hur du beskattas när du sparar på ISK eller Fondkonto? Läs mer på skatteverkets hemsida.

Vid byte från Fondkonto till ISK så säljs ditt innehav för att sedan återinvesteras på ditt nya ISK. Vid eventuell vinst vid denna försäljning blir du beskattningsskyldig på vinsten vid nästkommande års deklaration. Fondbolaget rapporterar automatiskt försäljningen till deklarationen för 2021.

BYT TILL ISK

Öppna länken i ett nytt fönster och du skickas till fondbolagets kundportal där du godkänner flytten av ditt sparande. Får du ingen förfrågan om ISK när du loggat in på kundportalen så kontaktar du vår support på mejl: kontakt@nowo.se  


Sparande

Vad betyder Reserverat Belopp?

Reserverat belopp är det du har sparat (eller fått i bonus) som väntar på att investeras. Fondbolaget Tellus köper fondandelar för din räkning veckovis på onsdagar. Då investeras de pengar som debiterats. Under tiden för investering tas beloppet bort från ”reserverat”. När investeringen är klar och återrapportering från fondbolaget har skett så uppdateras ”antal andelar” och ”marknadsvärdet” i appen. Du kan även se ditt innehav om du loggar in på fondbolagets kundportal: https://kundportal.tellusfonder.se/login

Notera att när det gäller bonusar, som du får av oss när du exempelvis ”tipsar en vän”, svarar på Enkäter eller vid återbäring från onlinebutiker, så dröjer det något längre innan beloppen kan investeras på ditt fondkonto.

När du exempelvis gör ett onlineköp via Nowo, så behöver butiken först bekräfta eventuell retur och sedan bokföra köpet. Efter detta skickas återbäringen och fondbolaget kan sedan köpa fondandelar för din räkning. I dagsläget dröjer det cirka tre månader från och med att du gör ett onlineköp till att återbäringen investeras på ditt fondkonto. Vid retur kommer återbäringen inte investeras.

Varför behöver jag förnya tillåtelse för banken att skicka mina transaktioner till NOWO var 90:e dag?

Enligt regelverk PSD2 och GDPR så äger du din data och behöver regelbundet ge tillåtelse att dela med dig av den. Det är för din säkerhet och integritet. Du kommer bli påmind att förnya tillåtelse i samband med att 90 dagar har passerat. Du kommer också få instruktioner om hur du förnyar tillåtelse via NOWO-appen.

Hur visas Autospar i min NOWO-appen?

Ditt Autospar kommer att registreras i NOWOs system och en gång i veckan så kommer du få en händelse som heter ”Autospar” bland övriga händelser. Om du klickar på denna händelse så kommer du att få detaljerad information kring föregående veckans transaktioner. Du får också information om hur mycket pengar som kommer att debiteras samt hur mycket det beräknas bli till pensionen.

Varför är det endast SEB-kunder som kan använda Autospar?

I dagsläget är det endast SEB-kunder som kan använda Autospar men vi kommer inom kort lansera fler banker. Vi kommer så klart att kommunicera detta tydligt.

Kan jag Pausa mitt Autospar?

Ja, du kan när som helst pausa ditt Autospar. Du gör det via NOWO-appen under Konto.

Kan jag justera mitt Autospar?

När du startar Autospar så är det inställt på 3 %. Du kan enkelt ändra det i NOWO-appen under Konto.

När debiteras mitt Autospar?

Ditt Autospar ackumuleras och debiteras en gång per månad. Vi gör det första debiteringsförsöket den 27e och om detta inte lyckas så gör vi ett nytt debiteringsförsök den 28e samt den 29e. Om det sista debiteringsförsöket misslyckas så tas debiteringsordern bort och inget Autospar kan investeras för föregående månad.

Kostar Autospar någonting?

Nej Autospar kostar ingenting. Det är en tjänst som ingår i NOWO. Alla pengar du sparar med Autospar går oavkortat in till ditt eget NOWO-konto.

Vad är pensionsprognosen?

När vi räknar på ditt sparande har vi tittat på börsens historiska utveckling. Vi räknar med en genomsnittlig avkastning om 8 % per år för ditt sparande i NOWO fonden. Kom ihåg att historisk avkastning är ingen garanti för framtida avkastning. De pengar som placeras i NOWO Fund kan både öka och minska i värde och det är inte säkert att du får tillbaka hela det insatta kapitalet. I pensionsprognosen har vi inte tagit hänsyn till varken inflation eller eventuella skattekonsekvenser.

När du blir medlem så får du bestämma ditt sparmål samt tänkt pensionsålder. Din pensionsprognos hjälper dig att visa hur du ligger till mot ditt mål. Om du vill justera tänkt pensionsålder eller sparmål i efterhand så hittar du funktionen i NOWO appen under Profil.

Har du några frågor om hur vi beräknar prognosen är du välkommen att maila oss på kontakt@nowo.se.

När debiteras Dagspar?

Ditt valda Dagsparsbelopp registreras varje dag, som du kan se under dina Händelser i appen, men självaste debiteringen från ditt anslutna kort sker på måndagar.

Måste jag har ett NOWO Mastercard för att spara med NOWO?

Nej, NOWO Mastercard är ett frivilligt sparalternativ och inget krav för att spara med oss. Som medlem kan du fortfarande använda våra övriga tjänster som bland annat Dagspar, Snabbspar eller återbäring hos anslutna e-butiker.

Vårt mål är att det skall vara så enkelt som möjligt för dig att börja spara till pensionen och att anpassa det efter egen ekonomi. Du väljer själv vilka sparsätt du vill använda i appen, men vi rekommenderar att du ansöker om NOWO Mastercard eftersom det tillsammans med NOWO Fund blir en helhetslösning för att optimera sparandet.

Hur mycket har jag sparat?

Du ser hur mycket du har sparat fram tills idag genom att klicka på knappen ”Se mitt sparande” i appens startsida.

I appen ser du även en pensionsprognos som finns för att visa dig hur du ligger till mot ditt sparmål. Idag beräknas pensionsprognosen på din valda pensionsålder och vi räknar med en avkastning om 8 % per år men notera att den inte tar hänsyn till fondens faktiska utveckling.

 

Notera att appen inte tar hänsyn till eventuella uttag i dagsläget, om du således har sålt fondandelar kommer ”summan” på sparfördelningssidan fortfarande räkna med uttagsbeloppet. Detta kommer att ändras i framtida utveckling av appen.

Varför dras inget från mitt konto?

I appen bör du kontrollera så dina kortuppgifter stämmer. Detta gör du under Profil > Kortuppgifter. Att det finns pengar på registrerat bankkonto är också en förutsättning för att debitering ska kunna göras.

Om problemet kvarstår kan orsaken vara att angivet kontokort ej har godkänt för internetköp. Hör med din internetbank om statusen för internetbetalningar från ditt kort.

Notera att när det gäller Dagspar så registreras det varje dag under Händelser i appen, men självaste debiteringen från anslutet kort sker på måndagar.

Enkäter räknas som inkomst av tjänst

Att svara på enkäter räknas som inkomst av tjänst och är du så pass flitig att du svarar på enkäter till ett värde över 1000 kronor per kalenderår så behöver NOWO rapportera detta till skatteverket och beloppet över 1000 kronor blir skattepliktiga i din deklaration.

Går det att ångra en insättning?

Nej, du kan inte ångra en insättning däremot så kan du välja att sälja andelar av ditt sparande.

Har jag ett pensionssparkonto hos NOWO?

Nej, du har inte ett pensionssparkonto hos NOWO. När du är medlem hos oss så öppnar du ett ISK där dina fondandelar finns i NOWO Fund. NOWO Fund förvaltas av Tellus Fonder AB som har tillstånd från Finansinspektionen att bedriva fondverksamhet.

Historisk avkastning är ingen garanti för framtida avkastning. De pengar som placeras i NOWO Fund kan både öka och minska i värde och det är inte säkert att du får tillbaka hela det insatta kapitalet

Hur avslutar jag mitt NOWO medlemskap?

Våra medlemmars synpunkter är alltid viktiga för oss så att vi kan förbättra och utveckla våra tjänster. Är det något du funderar över eller tycker att vi kan förbättra och utveckla så skriv gärna till oss.

Om du vill avsluta ditt NOWO medlemskap mejlar du till kontakt@nowo.se. Notera att ditt NOWO medlemskap är kostnadsfritt, så om du inte vill spara just nu kan du pausa ditt aktiva sparande för att återuppta det vid ett senare tillfälle. (Notera också att du enkelt kan justera och optimera ditt aktiva sparande i appen under Profil > Sparinställningar > Dagspar).


Butiker och NOWOknappen

Varför syns inte min återbäring i appen?

Det kan finnas flera anledningar till varför ditt köp inte registreras omedelbart. Vanligen registreras köpet inom någon timme men i ovanliga fall kan det ta upp till 48 timmar innan det dyker upp under Händelser i appen. Detta beror på vilken butik du handlat hos.

Vänligen notera att beräkningen av den procentuella återbäringen baseras i flesta fall på ordervärdet exklusive moms, frakt och övriga tillkommande avgifter.

Om fördröjningen skulle vara längre än så fyller du i blanketten ”Rapportering av saknat köp eller återbäring” och mejlar in den till kontakt@nowo.se så tar vi och undersöker vad som kan ha gått fel.

Några anledningar till varför ett köp inte har registrerats:

  • Du har använt en rabattkod som inte kommer från NOWO.
  • Du har inte gått direkt från NOWO till butiken och gjort ditt köp. Om du går in på olika sidor eller mailutskick medan köpet  pågår kan det innebära att spårningen störs.
  • Du har betalat enbart med ett presentkort.
  • Du har köpt en produkt som inte är återbäringsberättigad. Detta går att kontrollera i webbläsaren om du trycker på NOWO-loggan i webbläsaren och läser igenom kriterierna för återbäring.
  • Du har glömt att aktivera NOWO knappen och logga in med BankId innan du genomförde ditt köp.
  • Du har Adblock installerat på din dator som hindrar spårningen av ditt köp.
  • Din webbläsare tillåter inte användning av cookies. Detta går att ändra under Inställningar i din webbläsare.
  • Det blev något tillfälligt avbrott vid köptillfället eller att appen/hemsidan behövde laddas om.

Vänligen notera att utbetalning av återbäring för hotell sker efter att bokningen är betald och nyttjad.

Hur laddar jag ner och installerar NOWOknappen?

För att kunna ladda ner vår NOWOknapp behöver du ha webbläsaren Google Chrome eller Firefox, du kan läsa mer här, efter att du genomför nedladdningen och NOWOknappen installeras automatiskt när du godkänner att lägga till den i din webbläsare.

Hur fungerar NOWOknappen?

NOWOknappen installeras på din dator i webbläsaren Chrome eller Firefox. Varje gång du gör en sökning via Googles sökmotor så kommer vårt plugin att hänvisa till de sidorna som erbjuder dig återbäring.

NOWOknappen presenterar procenten du får i samband med köp hos e-butikerna samt om det finns några restriktioner om vilka produkter som omfattas av olika procent – vilket kan förekomma hos några av våra anslutna partners. Den informationen hittar du om du klickar på NOWO-loggan i högra hörnet.Du loggar in genom att klicka på ”Aktivera erbjudandet” och fyller därefter i ditt personnummer och signerar med BankID.

Läs mer om NOWOknappen här »

 

 

Hur fungerar Butikerna i appen?

Genom att utgå från NOWO när du ska handla på nätet får du pengar tillbaka till ditt sparande – på alla dina köp! Du får alltså en återbäring från butiken som tack för att du handlat via NOWO.

Du handlar som vanligt men behöver genomföra ditt köp i NOWOappen på din telefon eller via NOWOknappen på din dator. Olika butiker ger olika mycket återbäring. Det är viktigt att du inte anger rabattkoder eller klickar på andra sajter i samband med ditt köp eftersom detta kan störa spårningen. Ingen återbäring kan betalas ut om du anger extern rabattkod som inte kommer direkt från NOWO.

Beräkningen av den procentuella återbäringen baseras på köp exklusive moms, frakt och övriga tillkommande kostnader.

 

 

 

 

Guide: Handla via NOWO-appen och få återbäring

Om du ändå behöver handla något så tycker vi på NOWO att du kan göra det lite smartare. När du handlar hos våra anslutna onlinebutiker via NOWOappen eller via NOWOknappen så får du återbäring från butiken som tack för att du handlat via NOWO. Återbäringen går till ditt sparande i NOWO Fund.

För att få återbäring när du handlar i appen behöver du bara klicka vidare till sajten som du vill handla hos (Köp i app/Köp i dator). Därefter handlar du som vanligt. Du tar del av sajtens ordinarie priser OCH du får återbäring till ditt sparande!

Observera att du inte kan kombinera med externa rabattkoder som inte ges direkt av NOWO då butiken inte kan särskilja vilken återbäring som ska gälla. Detta resulterar i att spårningen störs och att du inte får återbäringen.

Beräkningen av den procentuella återbäringen baseras i flesta fall på ordervärdet exklusive moms, frakt och övriga tillkommande avgifter.

I normala fall tar det en till två timmar efter genomfört köp innan du får din bonus registrerad. I undantagsfall kan det dock ta upp till 48 timmar. När köpet är registrerat så dyker det upp under “Händelser” och ditt sparande räknas upp. Vid hotell- och hyrbilsbokningar så registreras återbäring när bokningen ät betald och nyttjad.

Hämta NOWOknappen till Chrome eller Firefox.
Med NOWOknappen får du information direkt i Googles sökresultat om vilka sajter där du får återbäring till ditt sparande. Enklare att spara till din pension blir det inte.

> Läs mer och ladda ner NOWOknappen här

NOWOknappen kan ej kombineras med AdBock och din webbläsare måste tillåta cookies. Ingen återbäring kan betalas ut då extern rabattkod används i samband med köp.


No Worries-kort

Vad är Sparbonus?

Sparbonus är ett bonusverktyg där du får bonus på allt du sparar med No Worries-kortet under året. Under januari betalas sparbonusen ut och presenteras under dina Händelser i appen. Beloppet investeras i mars.

Sparbonusen är för närvarande 0,5 % på ditt vita No Worries-kort.

Exempel:
Om du handlar för 10 000 på en månad och har 10 % i Autospar. Då får du faktura på 11 000 kr varav 1 000 kr (Autosparet) sätts över till ditt sparande. Det är på detta beloppet du får 0,5 % sparbonus på.

 

Hur aktiverar jag No Worries-kortet?

Du aktiverar ditt kort genom att genomföra ett köp med kortet och koden.

Om du inte vet din pin kod eller om du vill ändra den gå in på Mina sidor hos Resurs Bank.

No Worries-kortet är ett Contactless betalkort

Vad är Contactless?
Tjänsten innebär att du kan betala utan att behöva slå din PIN-kod när du gör köp under 200 kronor. Chippet i ditt kort är försett med en sändare som gör att du bara behöver hålla kortet intill terminalen för att köpet ska gå igenom. Snabbt och tryggt!

Vilka belopp kan jag blippa med contactless?
Du kan använda contactless utan kod upp till 200 kr. Du kan använda det vid större belopp med då kommer du bli ombedd att knappa in din kod.

Hur länge behöver jag vänta på att få mitt kort?

Du får bekräftelsen omgående på mejl om din ansökan är beviljad. Därefter tar det 2-3 arbetsdagar tills du får ditt kort med posten.

2-3 arbetsdagar efter att du fått hem ditt kort får du sedan hem din kod med posten. Kort och kod kommer vid olika tidpunkter för att maximera din säkerhet.

Vad täcker No Worries-kortets reseförsäkring?

När du betalar minst 75 % av den totala kostnaden för en resa med No Worries-kortet ingår reseförsäkring. Försäkringen omfattar även den försäkrades familjemedlemmar.

Reseförsäkringen innehåller bland annat:

  • Bagageförsening
  • Ersättning vid försenat transportmedel
  • Försening av allmänt transportmedel
  • Avbeställningsskydd
  • Hemförsäkring
  • Personbilsförsäkring

Fullständiga villkor hittar du HÄR.

Varför får jag inte min No Worries-kortsansökan godkänd?

Det finns vissa kriterier för att du skall kunna godkännas av Resurs Bank som är kreditgivare och genomför kreditbedömningen.

Resurs Bank gör en helhetsbedömning och sedvanlig kreditupplysning som grundar sig på aktuella uppgifter som i huvudsak är hämtade från Upplysningscentralen (UC) eller annat upplysningsföretag. Avslag kan t.ex. bero på om du har betalningsanmärkningar, för låg inkomst i förhållande till den sökta krediten eller för mycket andra beviljade krediter. Du får besked från UC i posten om varför din kredit inte beviljats.

Några av kriterierna som behöver vara uppfyllda är:

  • Har fast anställning
  • Är över 18 år
  • Inte har några betalningsanmärkningar
  • En smartphone med ett mobilt BankID

Jag har blivit av med mitt kort!

Om du tappat bort ditt kort eller fått det stulet så bör du spärra kortet omedelbart. Detta gör du hos Resurs Bank.

Du kontaktar deras kundservice på 0771-11 22 33 för att spärra kortet och beställa ett nytt. Tänk på att alltid anmäla förlorat kort omgående!

Kan jag skaffa ett kort till mitt företag?

Nej, i dagsläget utfärdas kortet endast till privatpersoner och inte till företag. Däremot är No Worrieskortet perfekt för dig som har enskild firma eller är egenföretagare eftersom du kan ansöka om kortet som privatperson och samtidigt börja pensionsspara vilket många egenföretagare missar att göra.

Vad är en CVC-kod?

Din CVC-kod är en tresiffrig kod som du hittar på baksidan av ditt kort, till höger om signaturfältet. Koden efterfrågas ofta av säkerhetsskäl vid betalning på internet. För att vara säker på att du kan handla i butiker på nätet måste ditt kort vara aktiverad Mastercard SecureCode.

Läs mer om Mastercard SecureCode här

Vad är räntan på No Worries-kortet?

Om du betalar fakturan inom tidsfristen upp till 60 dagar, tillkommer ingen ränta på dina köp.

Väljer du något av delbetalningsalternativen tillkommer det ränta och avgifter. Se aktuella kreditvillkor här.

Vad har jag för saldo på mitt kort?

Du kan se samtliga transaktioner i appen under Händelser men för att få reda på ditt saldo behöver du logga in på Mina Sidor hos Resurs Bank med Mobilt BankID. Du kan även logga in på Mina Sidor i NOWOappen genom att gå till Konto/NOWO Mastercard/Se mina transaktioner.

Om du inte har tillgång till internet kan du alltid ringa för att få information från Resurs Bank på 0771 – 11 22 33.

Kan jag säga upp mitt kort?

Ja. Om du anmält dig för kortet har du 14 dagars helt kostnadsfri ångerrätt, och även efter det kan du alltid säga upp avtalet. Du kontaktar kortutgivaren Resurs Bank när du vill säga upp kortet.

Om din ångerrätt gått ut men du ändå vill säga upp avtalet är det heller inga problem. Du återbetalar din utestående kredit och eventuella kostnader som bokförts i samband med att du använt kortet hittills enligt bankens villkor.

Var kan jag se och höja min kreditgräns på mitt kort?

Du kan se din kreditgräns genom att logga in på Mina sidor hos Resurs Bank. Du kan logga in via NOWOappen genom att gå till Konto/NOWO Mastercard.

För att höja din kreditgräns gör du en ansökan via NOWOappen eller kontaktar Resurs Banks support på tel: 0771–11 22 33

 

Hur ser jag vad jag spenderat med mitt kort?

I NOWOs app kan du visualisera dina köp.

Om du undrar hur mycket kredit du har kvar på ditt kort den här månaden, så är det bäst att logga in på Mina Sidor hos Resurs Bank som är kreditutgivare. På dessa kan du enkelt se hur mycket med pengar du spenderat den här månaden. Mina Sidor hittar du här. Du loggar alltid in med BankID

Varför ser jag inte mina köp med kortet?

Ett fåtal handlare och butiker använder sig av kortterminaler som inte stödjer realtidstransaktioner. I dessa fall tar det cirka 1–3 bankdagar innan köpet redovisas i appen.

Du kan alltid se dina köp på ”Mina sidor” hos Resurs Bank.

Vad gör jag om mitt kort inte längre fungerar?

Börja med att kontrollera att chip och magnetremsan inte är skadade eller smutsiga.

I enstaka fall kan det vara butiken som har tekniska problem.

Om kortet inte fungerar efter upprepade försök kontaktar du Resurs Bank så skickar de ett nytt kort. Du kan ringa till deras kundtjänst på 0771-11 22 33.


Säkerhet

Hur säkert är NOWO?

Vår säkerhet bygger på samarbeten med starka och pålitliga aktörer för att ge dig och dina pengar maximal säkerhet. Alla våra finansiella partners står under tillsyn av Finansinspektionen.

NOWO appen
All information från appen lagras på säkerhetsklassade servrar placerade i EU. Servrarna och tjänsterna övervakas dygnet runt och det görs dagliga backuper.

Din personliga information lagras säkert på dessa servar och hanteras enligt Dataskyddsförordningen (GDPR). Vår app använder sig av mobilt BankID som utfärdas av din bank för att säkerställa din identitet och för att på enklaste sätt låta dig anmäla dig till NOWO och våra partners tjänster. Dina personuppgifter och transaktionsdata hanteras av en PCI-DSS certifierad samarbetspartner och uppfyller därmed Finansinspektionens, kortföretagens och bankernas säkerhetskrav.

Bambora AB uppfyller de högt ställda kraven från VISA och Mastercard enligt den globala säkerhetsstandarden PCI DSS. Bolaget är certifierade enligt den högsta standarden, Level 1. Detta innebär att betalkortsuppgifter får lagras säkert hos Bambora AB. Bolaget är dessutom under tillsyn av Finansinspektionen och är godkänd Betaltjänstleverantör.

NOWO Mastercard
Vårt kort ges ut av Resurs Bank som har lång erfarenhet av samarbeten med olika partners.

Fondadministration och Förvaltning
NOWO Fund ägs av fondbolaget Tellus Fonder AB. Swedbank är fondens förvaringsinstitut.

Hur fungerar investerarskydd?

Investerarskydd tillkommer när du sparar med NOWO.

Dina värdepapper är alltid bara dina och din egendom. Det är ingen annan som får röra eller använda dem, det är brottsligt. Men ändå så finns investerarskyddet där som en garanti i fall en bank i en konkurs skulle ge dig någon form av ekonomisk skada.

Investerarskydd är i Sverige en statlig garanti till investerare som har värdepapper och pengar hos finansinstitut som utför investeringstjänster åt sina kunder. Garantin innebär att den som anlitar ett finansinstitut skall kunna få ersättning för sina värdepapper och insatta pengar även om institutet går i konkurs. Däremot innehåller investerarskyddet inte någon garanti mot förändring i värdepappers marknadsvärde, utan utgör enbart ett skydd mot att värdepapper som förvaras av institutet försvinner i samband med en konkurs.

Vad händer med mina fonder om fondbolaget går i konkurs?
Vid en konkurs i ett fondbolag kommer fondens förmögenhet, det vill säga värdet av fondandelsägarnas samlade tillgångar att finnas intakt i ett förvaringsinstitut.

NOWO Fund tillhandahålls av fondbolaget Tellus Fonder AB och fondens förvaringsinstitut är Swedbank.


Faktura

Kan jag delbetala min faktura/avi?

Ja, det kan du. På fakturan som kommer efter att du gjort dina köp finns det sammanställt den minsta summan du behöver betala in för de olika delbetalningsalternativen. Du väljer det alternativet som passar dig. Uppläggningsavgift samt administrationsavgift tillkommer på din nästkommande räkning.

Om du behöver personlig service eller vill ställa frågor om din faktura hänvisar vi dig till Resurs Bank på kundtjänst som du når på 0771 – 11 22 33.

Hur gör jag en inbetalning till mitt NOWO kort?

Om du vill göra en extra inbetalning till ditt NOWO Mastercard så behöver du veta till vilket bankgiro samt OCR nummer du ska göra inbetalningen till. Du hittar din personliga inbetalningsinfo på Resurs Banks Mina sidor. Den här informationen får du även på din månadsfaktura.

Logga in på Mina sidor hos Resurs Bank

Kan jag få mina fakturor via e-post eller betala via autogiro?

Nej, i dagsläget skickar inte Resurs Bank ut e-fakturor. Dina pappersfakturor kostar ingenting extra så länge du inte väljer att delbetala din räkning. Eftersom du har möjligheten att välja hur du vill dela upp din betalning enligt alternativen som du ser på din månadsavi så är autogiro ej möjligt att ansluta.

Ett alternativ är att du ansluter dig till tjänsten Kivra som är en digital brevlåda. När du ansluter dig till Kivra kan du välja att få en notifikation via e-post när din digitala NOWO-faktura finns tillgänglig i din Kivra-inbox. Du anmäler dig till Kivra här. Kivra är inte en del av NOWO.


Övrigt

Våra villkor

Du kan läsa våra villkor genom att klicka här.

Vilka är våra samarbetspartners?

Vi samarbetar med:

  • Resurs Bank AB
  • Tellus Fonder AB
  • Skandinaviska Enskilda Banken AB
  • Affiligreat AB
  • Origo Group Sweden AB
  • Bambora AB
  • 61st Degrees North

Vilket ansvar har Resurs Bank för NOWO Funds värdeutveckling eller någon annan av Nowos samarbetspartners?

Kortförmånen Nowo Fond tillhandahålles av Nowonomics AB, org.nr. 556990-1759 eller dess samarbetspartners (”Partners)” i enighet med villkor angivna på www.nowo.se. Resurs Bank ansvarar inte för Kortförmånen Nowo Fond, inte heller för kvalitet, innehåll, fel eller brist, försenad eller utebliven debitering. Eventuella krav härför ska riktas mot Nowonomics eller dess Partners. Resurs Bank ansvarar heller inte för Partners villkor för Kortförmånen Nowo Fond, eller andra eventuella åtgärder som Partners vidtar.