Frågor och svar

Här har vi samlat de vanligaste frågorna och svaren. Om du inte hittar svar på just din fråga eller har andra synpunkter, ideér och utvecklingsförslag, tveka inte att skicka oss ett meddelande till emma@nowo.se.

Kom igång med NOWO

Varför ska jag skaffa NOWO appen?

Med våra olika sparsätt underlättar vi ditt vardagliga sparande och ger dig något att se fram emot.

När du blir medlem hos oss så tar du kontroll över ditt pensionssparande på ett enklare och roligare sätt. Du sätter ditt sparmål och får hjälp att komma igång och börja spara till din pension och dina pensionsdrömmar.

För att bli medlem så laddar du ner vår app, NOWO, och anmäler dig till NOWO Fund. Därefter är du redo att dra igång med ditt sparande. Du kan även ansöka om NOWO kortet i appen.

Du får tillgång till flera roliga sparverktyg:

– Dagspar: Ett automatiskt sparande där du sparar en liten summa varje dag.

– Snabbspar: Med några få klick kan du sätta in valfritt belopp till ditt sparande.

– Erbjudanden: Återbäring på det du handlar!
När du handlar online via NOWO får du återbäring på dina köp som går till ditt sparande.

– Autospar med NOWO Mastercard: Kortet som bygger din pension!
Här får du sparfunktionaliteten Autospar och sparåterbäring. Varje gång du handlar med NOWO Mastercard överförs en procentsats av det du betalar till ditt sparande.

 

NOWO appen hjälper dig att förstå och öka ditt sparande. Fonden NOWO Fund är skräddarsydd för pensionssparande.

Historisk avkastning är ingen garanti för framtida avkastning. De pengar som placeras i NOWO Fund kan både öka och minska i värde och det är inte säkert att du får tillbaka hela det insatta kapitalet.

Ladda ner NOWO appen idag!

Gå till App Store »
Gå till Google Play »

Hur kommer jag igång med mitt sparande?

Det enklaste sättet att komma igång är att ladda ner vår app NOWO som enkelt tar dig igenom alla steg. Du hittar appen på App Store eller Google Play.

Ladda ner NOWO appen idag!

App Store »
Google Play »

Efter att du laddat ner appen kan du enkelt börja spara genom att sätta upp ett automatiskt Dagspar eller börja använda någon av våra andra sparsätt.

Vad kostar det att använda NOWO?

Medlemskapet är helt kostnadsfritt och du får använda vår app gratis.

NOWO Mastercard, som du ansöker om hos Resurs Bank, har ingen årsavgift.
Läs mer om NOWO Mastercard här.

NOWO Fund har en förvaltningsavgift på f.n. 0.3 %. Övriga villkor för fonden hittar du här.

Ladda ner NOWO appen idag!
App Store »
Google Play »

Behöver jag BankID för att använda NOWO?

Du behöver legitimera dig med ditt BankID för att kunna använda våra tjänster.

Om du inte använder dig av ett BankID på din telefon eller dator idag kan du enkelt beställa ett via din bank. Läs mer om BankID här.

Jag har problem med att logga in på appen!

Om du har problem att logga in på appen så kan du prova att starta om den, gå till Profil och klicka på “Logga ut”, stäng ner appen. Du kan också testa att installera appen på nytt och se om det fungerar bättre.

Har du fortfarande problem med din app kan du mejla emma@nowo.se så hjälper vi dig.


Våra olika sparsätt

Vad är Dagspar?

Med ett automatiskt Dagspar kan du spara valfritt belopp varje dag. Det valda beloppet registreras varje dag och debiteras från ditt anslutna kort en gång i veckan.

Vad är Snabbspar?

Med några få klick i appen kan du Snabbspara dvs. föra över ett valfritt belopp från vilket betalkort som helst till ditt fondkonto.

Första gången du väljer att Snabbspara registrerar du ditt betalkort som du signerar med ditt BankID.
Efter det väljer du själv vilket belopp du vill snabbspara.

Alla VISA och Mastercard går att registrera i vår app. Du som har ett NOWO Mastercard kan självklart använda detta om du vill, det går att ha flera kort registrerade för att Snabbspara i appen.

Vad är Autospar?

Autospar är kopplat till ditt NOWO M­­astercard, där du själv sätter en procentsats mellan 1-10 % som blir ett påslag som går till ditt sparande vid varje köp du gör med ditt kort. Du kan alltid sänka eller höja procentsatsen i appen efter dina förutsättningar i vardagen. Tillsammans med Autospar får du även ta del av sparåterbäringen. Läs mer om sparåterbäringen och NOWO Mastercard här.

Exempel på Autospar:
Om du handlar för 1 000 kr med ditt NOWO Mastercard och har satt ett Autospar på 10 %. Du får då en faktura på 1 100 kr. Det är dessa 100 kr som går till ditt sparande och som du får sparåterbäring på.

Erbjudanden

Om du ändå behöver handla något så tycker vi på NOWO att du kan göra det lite smartare. När du handlar hos någon av våra över 1 000 anslutna e-butiker via NOWO appen eller NOWO knappen så får du återbäring från butiken som tack för att du handlat via NOWO. Återbäringen går direkt till ditt sparande i NOWO Fund.

NOWO-knappen – Din egna hjälpreda
Nu kan du ha en egen hjälpreda på nätet så att du aldrig mer missar några NOWO erbjudanden och återbäring till ditt sparande. Handla via din dator och ta del av våra erbjudanden direkt i din webbläsare. NOWO-knappen påminner dig när du googlar eller besöker NOWO anslutna butiker på nätet.

För alla NOWO medlemmar är NOWO-knappen gratis.

Hämta NOWO-knappen till din dators webbläsare
Hämta för Chrome »
Hämta för Firefox »


NOWO fonden

Vad har NOWO Fund för avgifter

Att ansluta sig till NOWO fonden är kostnadsfritt. Fonden heter NOWO Fund och har en låg förvaltningsavgift på f.n. 0.3 %. Fonden har inga köp- eller säljavgifter.

Övriga villkor för fonden hittar du här.

Var och hur placeras mina pengar?

Dina pengar placeras på ditt fondkonto i NOWO Fund som förvaltas av den nordiska kapitalförvaltaren Alfred Berg Kapitalförvaltning.

Pengarna förvaltas aktivt för att du ska få bästa möjliga avkastning på lång sikt. Därför placeras dina pengar i både aktier och obligationer där risken anpassas efter det som sker i omvärlden med hjälp av erfarna förvaltare.

NOWO Fund tillhandahålls av fondbolaget ISEC. Det betyder att det är de som administrerar och säljer fondandelar i fonden. Ditt sparande förvaras hos SEB som är fondens förvaringsinstitut.

Historisk avkastning är ingen garanti för framtida avkastning. De pengar som placeras i NOWO Fund kan både öka och minska i värde och det är inte säkert att du får tillbaka hela det insatta kapitalet.

Vad händer med mina pengar om jag går bort?

Efterlevnadsskydd
Om det skulle vara så att du går bort innan du går i pension eller inte sålt dina fondandelar tilldelas dina tillgångar för din fondförmögenhet till dödsboet. Dödsbo går till efterlevande som har arvsrätt till den avlidnes egendom.

Vilka uppgifter rapporterar vi till Skatteverket?

ISEC som är vår partner, hanterar och rapporterar NOWO Fund till Skatteverket.

Var ser jag hur mycket mitt sparande i NOWO fonden är värt?

I appen under “Mitt sparande” kan du se din sparinformation. Där får du information om marknadsvärde, antal fondandelar och fondandelskurs. Notera att det kan finnas en viss fördröjning vid köp av fondandelar.

Du kan följa fondutvecklingen i appen och NOWOs sida på Morningstars.

Historisk avkastning är ingen garanti för framtida avkastning. Ditt sparande kan öka eller minska i värde beroende på fondens utveckling och det är inte säkert att du får tillbaka hela det insatta kapitalet.

Om du vill få reda på vad just ditt innehav i NOWO Fund är värt kan du ringa ISEC kundsupport på 08 509 31 300 för att få reda på detta. För allmänna frågor kring NOWO Fund kan du ringa 08-509 31 340.

Hur tar jag ut mina pengar och säljer mina fondandelar?

Tanken är att du ska spara långsiktigt för bäst avkastning. Om du trots allt känner att det är nödvändigt så kan du alltid ta ut dina sparpengar kostnadsfritt.

Dina andelar i fonden säljs till den NAV-kurs dvs det värdet som fastställs under den dagen ISEC löser in dina andelar – för mer information om hur teckning och inlösen av andelar sker hittar du i fondbestämmelserna. Blanketten för inlösen av fondandelar hittar du här.

Så här går du tillväga när du vill sälja dina fondandelar:

1.Ladda ner blanketten för att sälja ditt innehav i NOWO Fund här.

2.Fyll i och skicka in blanketten till ISEC enligt angivna instruktioner på blanketten. Du kan antingen posta blanketten eller skicka in den per mail: nowo.fundorder@isec.com.

Kom ihåg att du behöver bifoga handling som styrker att du är innehavare av kontot, t ex kontoutdrag.

Viktigt att tänka på! Läs igenom hela blanketten innan du skickar in den så att du inte missar att fylla i all info samt bifoga rätt dokument.

När det gäller hur många fondandelar du vill sälja så går det bra att du enbart fyller i fältet Andelar, %. Ange hur många andelar du vill sälja i procent, om du vill sälja alla dina fondandelar skriver du 100 % som i exemplet nedan. Om du vill sälja hälften så skriver du 50 %. Du behöver alltså inte fylla i fälten Andelsklass, Belopp i SEK eller Antal andelar.

Du behöver bifoga handling som visar att du är innehavare av kontot, t ex med ett kontoutdrag. Ditt namn och kontonumret du vill ha beloppet utbetalt till behöver stå med. Om du inte vet hur du skriver ut ett kontoutdrag, vänligen kontakta din bank så hjälper dem dig. Oftast behöver du logga in via dator och en webbläsare för att se namn och kontoutdrag tillsammans.

I dagsläget finns det ingen säljavgift i NOWO Fund men om du gått med vinst måste du betala reavinst.


Sparande

Vad betyder Reserverat Belopp?

Reserverat belopp är det du sparar eller får i bonus som väntar på att investeras på ditt fondkonto. Fondbolaget ISEC köper fondandelar för din räkning veckovis, det vill säga att oavsett om du Snabbsparar på en lördag eller Dagsparar en måndag så sker köpet av fondandelar varje onsdag innan kl 15. Du kan därför räkna med att köpet av dina fondandelar har genomförts och registrerats på ditt fondkonto på torsdagar.

När det gäller bonusar som du får av oss när du exempelvis använder “tipsar en vän”-funktionen eller från Erbjudandeköp, så dröjer det något längre tills de registreras på ditt fondkonto.

Vad är pensionsprognosen?

Pensionsprognosen baseras på din aktivitet de senaste 180 dagarna, det vill säga förutsatt om du följer samma sparmönster som du har haft de senaste 180 dagarna fram tills du går i pension.

När vi räknar på ditt sparande har vi tittat på börsens historiska utveckling. Vi räknar med en genomsnittlig avkastning om 6 % per år för ditt sparande i NOWO fonden. Kom ihåg att historisk avkastning är ingen garanti för framtida avkastning. De pengar som placeras i NOWO Fund kan både öka och minska i värde och det är inte säkert att du får tillbaka hela det insatta kapitalet. I pensionsprognosen har vi inte tagit hänsyn till varken inflation eller eventuella skattekonsekvenser.

När du blir medlem så får du bestämma ditt sparmål samt tänkt pensionsålder. Din pensionsprognos hjälper dig att visa hur du ligger till mot ditt mål. Om du vill justera tänkt pensionsålder eller sparmål i efterhand så hittar du funktionen i NOWO appen under Profil.

Har du några frågor om hur vi beräknar prognosen är du välkommen att maila oss på emma@nowo.se.

När debiteras Dagspar?

Dagspar debiteras varje vecka på söndagsnatten mot måndagen, detta för att du ej skall få flera debiteringar i veckan.

När börjar min ändrade procentsats för Autosparande att gälla?

Du kan ändra procentsatsen när du vill i appens inställningar, Profil -> Sparinställningar -> Autospar. Din nyvalda procentsats gäller alltid från och med nästkommande måndag.

Kan jag spara med NOWO utan att ha ett NOWO kort?

Ja, det kan du göra genom att ladda ner vår app och registrera en fond på några minuter. Du signerar därefter med ditt BankID, enkelt och smidigt!

Vårt mål är att det skall vara så enkelt som möjligt för dig att börja sparande till pension. Vi rekommenderar att du ansöker om kortet eftersom det tillsammans med NOWO Fund blir en helhetslösning för att optimera sparandet.

Historisk avkastning är ingen garanti för framtida avkastning. De pengar som placeras i NOWO Fund kan både öka och minska i värde och det är inte säkert att du får tillbaka hela det insatta kapitalet.

Ladda ner appen idag!
App Store »
Google Play »

Hur mycket har jag sparat?

Du ser hur mycket du har sparat fram tills idag i appen och kan få en överskådlig bild över dina köp och erbjudanden från butiker. I appen ser du även en prognos över hur mycket du sparat ihop hittills och hur mycket det kan bli när du går i pension, denna prognos bygger på en pensionsålder som du själv sätter när du registrerar dig i appen.

Varför dras inget från mitt konto?

I appen bör du kontrollera så dina kortuppgifter stämmer. Detta gör du under Profil > Kortuppgifter. Att det finns pengar på registrerat bankkonto är också en förutsättning för att debitering ska kunna göras.

Om problemet kvarstår kan orsaken vara att angivet kontokort ej har godkänt för internetköp. Hör med din internetbank om statusen för internetbetalningar från ditt kort.

Notera att när det gäller Dagspar så registreras det varje dag men debiteringen sker veckovis på söndagsnatten, detta för att man ej skall få flera debiteringar i veckan.

Går det att ångra en insättning?

Nej, du kan inte ångra en insättning däremot så kan du välja att sälja andelar av ditt sparande.

Har jag ett pensionssparkonto hos NOWO?

Nej, du har inte ett pensionssparkonto hos NOWO. När du är medlem hos oss så öppnar du ett fondkonto där dina fondandelar finns i NOWO Fund. Andelarna förvaras och administreras av ISEC Fondbolag som har tillstånd från Finansinspektionen att bedriva fondverksamhet. NOWO Fund förvaltas av Alfred Berg Kapitalförvaltning.

Historisk avkastning är ingen garanti för framtida avkastning. De pengar som placeras i NOWO Fund kan både öka och minska i värde och det är inte säkert att du får tillbaka hela det insatta kapitalet

Hur avslutar jag mitt NOWO medlemskap?

Våra medlemmars synpunkter är alltid viktiga för oss så att vi kan förbättra och utveckla våra tjänster. Är det något du funderar över eller tycker att vi kan förbättra och utveckla så skriv gärna till oss.

Om du vill inaktivera ditt NOWO medlemskap kontaktar du emma@nowo.se. Notera att ditt NOWO medlemskap är kostnadsfritt, så om du inte vill spara just nu kan du pausa ditt aktiva sparande för att återuppta det vid ett senare tillfälle. (Notera också att du enkelt kan justera och optimera ditt aktiva sparande i appen under Profil > Sparinställningar > Dagspar).


Erbjudanden och NOWO knappen

Guide: Handla via Erbjudanden

Om du ändå behöver handla något så tycker vi på NOWO att du kan göra det lite smartare. När du handlar hos våra anslutna onlinebutiker via NOWO appen eller via NOWO Knappen så får du återbäring från butiken som tack för att du handlat via NOWO. Återbäringen går till ditt sparande i NOWO Fund.

För att få återbäring när du handlar behöver du bara klicka vidare till sajten som du vill handla hos (Köp i app/Köp i dator). Därefter handlar du som vanligt. Du tar del av sajtens ordinarie priser, erbjudanden OCH du får bonus till ditt sparande!

Observera att Erbjudanden inte kan kombineras med externa rabattkoder som inte ges av NOWO eller av butiken då butiken inte kan särskilja vilken återbäring som ska gälla. Detta resulterar i att spårningen störs och att du inte får återbäringen.

Beräkningen av den procentuella återbäringen baseras i flesta fall på ordervärdet exklusive moms, frakt och övriga tillkommande avgifter.

I normala fall tar det en till två timmar efter genomfört köp innan du får din bonus registrerad. I undantagsfall kan det dock ta upp till 48 timmar. När köpet är registrerat och du fått din bonus så dyker den upp under “Händelser” och ditt sparande räknas upp. I vissa fall dröjer det till att du har utnyttjat erbjudandet exempelvis hotell- och hyrbilsbokningar.

Om du inte vill handla i appen utan på din dator så kan du skicka en länk till din e-post. Klicka på knappen “Köp i dator” så skickas ett mail med en länk och så kan du handla som vanligt och få din sparbonus. Notera att din webbläsare måste tillåta cookies. Om du har installerat Adblock i din webbläsare behöver du ta bort det innan du handlar via NOWO.

Länken är aktiv i 24 timmar från det att du mejlat dig själv, efter det behöver du aktivera erbjudandet på nytt genom att mejla dig själv en ny länk.

Hämta NOWO knappen till Chrome eller Firefox.
Med NOWO knappen får du information direkt i Googles sökresultat om vilka sajter där du får bonus till ditt sparande. Enklare att spara till din pension blir det inte.

> Läs mer och ladda ner NOWO knappen här

NOWO Knappen kan ej kombineras med AdBock och din webbläsare måste tillåta cookies. Ingen återbäring kan betalas ut då extern rabattkod används i samband med köp.

Varför syns inte mitt Erbjudande-köp i appen?

Det kan finnas flera anledningar till varför ditt köp inte registreras omedelbart. Vanligen registreras köpet inom någon timme men i ovanliga fall kan det ta upp till 48 timmar innan det dyker upp under Händelser i appen. Detta beror på vilken butik du handlat hos.

Vänligen notera att beräkningen av den procentuella återbäringen baseras i flesta fall på ordervärdet exklusive moms, frakt och övriga tillkommande avgifter.

Om fördröjningen skulle vara längre än så fyller du i blanketten “Rapportering av saknat köp eller återbäring” och mejlar in den till emma@nowo.se så tar vi och undersöker vad som kan ha gått fel.

Några anledningar till varför ett köp inte har registrerats:

  • Du har använt en rabattkod som inte kommer från NOWO.
  • Du har inte gått direkt från NOWO till butiken och gjort ditt köp. Om du går in på olika sidor eller mailutskick medan köpet  pågår kan det innebära att spårningen störs.
  • Du har betalat enbart med ett presentkort.
  • Du har köpt en produkt som inte är återbäringsberättigad. Detta går att kontrollera i webbläsaren om du trycker på NOWO-loggan i webbläsaren och läser igenom kriterierna för återbäring.
  • Du har glömt att aktivera NOWO knappen och logga in med BankId innan du genomförde ditt köp.
  • Du har Adblock installerat på din dator som hindrar spårningen av ditt köp.
  • Din webbläsare tillåter inte användning av cookies. Detta går att ändra under Inställningar i din webbläsare.
  • Det blev något tillfälligt avbrott vid köptillfället eller att appen/hemsidan behövde laddas om.

Vänligen notera att utbetalning av återbäring för hotell sker efter att bokningen är betald och nyttjad.

Hur laddar jag ner och installerar NOWO-knappen?

För att kunna ladda ner vår NOWO-knapp behöver du ha webbläsaren Google Chrome eller Firefox, du kan läsa mer här, efter att du genomför nedladdningen och NOWO-knappen installeras automatiskt när du godkänner att lägga till den i din webbläsare.

Hur fungerar NOWO-knappen?

NOWO-knappen installeras på din dator och varje gång du gör en sökning via Googles sökmotor så kommer vårt plugin att hänvisa till de sidorna som erbjuder en återbäring på köp som sedan går till ditt sparande.

NOWO-knappen presenterar procenten du får i samband med köp hos e-butikerna samt om det finns några restriktioner om vilka produkter som omfattas av olika procent – vilket kan förekomma hos några av våra anslutna partners. Den informationen hittar du om du klickar på NOWO-loggan i högra hörnet.

Du loggar in genom att klicka på ”Aktivera erbjudandet” och fyller därefter i ditt personnummer och signerar med BankID.

Läs mer om NOWO-knappen här »

Kan jag handla via datorn och hur gör jag det?

Du kan handla via datorn genom att ladda ner NOWO-knappen som finns till din Chrome eller Firefox-webbläsare. Med NOWO-knappen kommer du att bli påmind om aktiva erbjudanden som du kan nyttja när du googlar och besöker butiker som är anslutna till NOWO.

Det går även att mejla sig själv en länk via NOWO appen, detta gör du genom att gå in på det specifika erbjudandet och klicka på knappen ”Köp i dator”, därefter kommer du att få ett mejl från oss med länken till butiken och får din bonus till ditt sparande vid köp precis som vanligt.

Läs mer om NOWO-knappen  »

Hur fungerar Erbjudanden i appen?

När du nyttjar våra erbjudanden i vår app får du ett tack i form av en viss procent av köpbeloppet som går till ditt sparande. Alla erbjudanden har olika procent och kriterier som sätts av onlinebutikerna och det är ingenting vi kan påverka. För att ta del av de olika restriktionerna som butikerna sätter kan du ta hjälp av NOWO-knappen som kommer att informera dig om det finns olika regler för den specifika butiken.


NOWO Mastercard

Vilka är fördelarna med NOWO Mastercard

Med ett NOWO Mastercard får du många fördelar som exempelvis Autospar och Sparåterbäring, nedan följer fler av kortets fördelar:

– Ingen årsavgift.
– Upp till 60-dagars räntefri kredit.
– Du får 2 % sparåterbäring på allt du sparar med NOWO Mastercard.
– Unika sparfunktionen Autospar.
– Varje gång du använder kortet sparar du till framtiden.

Läs mer om NOWO Mastercard här »
Läs mer om priser och villkor här  »

Reseförsäkring
Du och dina familjemedlemmar får en reseförsäkring när du betalar minst 75 % av resans pris med ditt NOWO kort. Läs mer om din reseförsäkring här.

Masterpass by Mastercard
Masterpass är en digital plånbok som gör det enkelt och säkert att handla på nätet. Masterpass sparar dina kort- och leveransuppgifter på en och samma plats. Du hittar mer information om Masterpass här.

Loyo Pay kompatibelt
Loyo Pay är en digital plånbok som låter dig samla alla dina kundklubbar, presentkort och kreditkort i mobilen. Du får även dina erbjudanden och kuponger digitalt. Du hittar information om Loyo Pay här.

Kivra kompatibelt
Kivra är din digitala brevlåda, du får ta del av din deklaration, fakturor och kreditupplysningar mobilt. Med Kivra kan du även betala fakturor, signera avtal och ta del av flera andra smarta funktioner. Du kan läsa mer om Kivra här.

Delbetalningsmöjlighet
Du kan välja att delbetala, det innebär att den totala summan kan delas upp på flera olika betalningstillfällen – något som kan vara ett alternativ i flera sammanhang.

Att kunna betala i sin egen takt gör det lättare att genomföra stora inköp, eftersom summan delas upp och du betalar av den successivt.

Beroende på storleken på köpesumman som delbetalas, avbetalningsperioden, med administrationsavgifter och ränta kan slutsumman variera. Det är därför viktigt att kolla upp detta innan köpet genomförs och jämföra de olika betalningsalternativen. Du hittar aktuella kreditvillkor i appen under menyvalet Profil/ Kreditvillkor.

Årsränta 
Årsräntan som erbjuds f.n. är 12,36 %.

Erbjudanden
Du får ta del av erbjudanden med ditt kort hos våra utvalda partners.

Priceless Erbjudanden
Priceless Erbjudanden och Upplevelser som tillhandahålls av Mastercard. Priceless erbjuder bland annat exklusiva event och hotellvistelser med uppgraderingar.

För att få tillgång till Priceless-erbjudanden behöver du registrera ditt kort här.

Varför får jag inte min NOWO Mastercard ansökan godkänd?

Det finns vissa kriterier för att du skall kunna godkännas av Resurs Bank som är kreditgivare och genomför kreditbedömningen.

Resurs Bank gör en helhetsbedömning och sedvanlig kreditupplysning som grundar sig på aktuella uppgifter som i huvudsak är hämtade från Upplysningscentralen (UC) eller annat upplysningsföretag. Avslag kan t.ex. bero på om du har betalningsanmärkningar, för låg inkomst i förhållande till den sökta krediten eller för mycket andra beviljade krediter. Du får besked från UC i posten om varför din kredit inte beviljats.

Några av kriterierna som behöver vara uppfyllda är:

  • Har fast anställning
  • Är över 18 år
  • Inte har några betalningsanmärkningar
  • En smartphone med ett mobilt BankID

Ska NOWO kortet ersätta mitt nuvarande bankkort?

Vi rekommenderar att du använder vårt kort eftersom det hjälper dig att spara inför framtiden.

Vad är sparåterbäring?

NOWO Sparåterbäring är ett bonusverktyg där du får återbäring på allt du sparar med NOWO MasterCard. En gång om året utbetalas Sparåterbäringen och presenteras i appen.

Sparåterbäringen är för närvarande 2 %.

Vad är en CVC kod?

Din CVC-kod är en tresiffrig kod som du hittar på baksidan av ditt kort, till höger om signaturfältet. Koden efterfrågas ofta av säkerhetsskäl vid betalning på internet. För att vara säker på att du kan handla i butiker på nätet måste ditt kort vara aktiverad MasterCard SecureCode.

Läs mer om MasterCard SecureCode här

Varför ser jag inte mina köp med kortet?

Ett fåtal handlare och butiker använder sig av kortterminaler som inte stödjer realtidstransaktioner. I dessa fall tar det cirka 1–3 bankdagar innan köpet redovisas i appen.

Du kan alltid se dina köp på “Mina sidor” hos Resurs Bank.

Vad har jag för saldo på mitt NOWO kort?

Du kan följa alla dina transaktioner i appen men för att få reda på ditt saldo behöver du logga in på Resurs Bank med ditt BankID via NOWO appen.

Om du inte har tillgång till internet kan du alltid ringa för att få information från Resurs Bank på 0771 – 11 22 33.

Kan jag få ett extra kort?

Ja, du kan ansöka om ett extra kort hos vår samarbetspartner Resurs Bank. Ansökningen sker manuellt genom att du kontaktar Resurs Bank på 0771 11 22 33.

Vi rekommenderar dock att personen själv blir medlem hos NOWO och ansöker om ett eget kort. Då det är enbart en person som kan stå på fondkontot och kan sälja fondandelarna.

Vad gör jag om mitt kort inte längre fungerar?

Börja med att kontrollera att chip och magnetremsan inte är skadade eller smutsiga.

I enstaka fall kan det vara butiken som har tekniska problem.

Om kortet inte fungerar efter upprepade försök kontaktar du Resurs Bank så skickar de ett nytt kort. Du kan ringa till deras kundtjänst på 0771-11 22 33.

Kan jag skaffa ett NOWO kort till mitt företag?

Nej, i dagsläget utfärdas kortet bara till privatpersoner och inte till företag. Däremot är kortet perfekt för dig som har enskild firma eller är egenföretagare eftersom du kan ansöka om kortet som privatperson och samtidigt börja pensionsspara för dig själv vilket många egenföretagare missar att göra

Var kan jag se och höja min kreditgräns på mitt kort?

Du kan se din kreditgräns under din Profil i vår app eller direkt på Mina sidor på Resurs Banks hemsida. Du kan höja din kreditgräns genom att göra en ansökan i appen som hanteras av Resurs Bank.

Om du har frågor kring ditt NOWO Mastercard vänligen kontakta Resurs Bank på 0771–11 22 33.

 

Kan jag säga upp mitt kort?

Ja. Om du anmält dig för kortet har du 14 dagars helt kostnadsfri ångerrätt, och även efter det kan du alltid säga upp avtalet. Du kontaktar kortutgivaren Resurs Bank när du vill säga upp kortet.

Om din ångerrätt gått ut men du ändå vill säga upp avtalet är det heller inga problem. Du återbetalar din utestående kredit och eventuella kostnader som bokförts i samband med att du använt kortet hittills enligt bankens villkor.

Jag har blivit av med mitt kort!

Om du tappat bort ditt kort eller fått det stulet så bör du spärra kortet omedelbart. Detta gör du hos Resurs Bank.

Du kontaktar deras kundservice på 0771-11 22 33 för att spärra kortet och beställa ett nytt. Tänk på att alltid anmäla förlorat kort omgående!

Hur ser jag vad jag spenderat med mitt NOWOkort?

I NOWOs app kan du visualisera dina köp.

Om du undrar hur mycket kredit du har kvar på ditt kort den här månaden, så är det bäst att logga in på Mina Sidor hos Resurs Bank som ger ut NOWO Mastercard. På dessa kan du enkelt se hur mycket med pengar du spenderat den här månaden. Mina Sidor hittar du här. Du loggar alltid in med BankID

Vad har jag för ränta på mitt kort?

Om du betalar fakturan inom tidsfristen upp till 60 dagar, tillkommer ingen ränta på dina köp.

Väljer du något av delbetalningsalternativen tillkommer det ränta och avgifter. Se aktuella kreditvillkor här.

Hur länge behöver jag vänta på att få mitt kort?

Du får bekräftelsen omgående på mejl om din ansökan är beviljad. Därefter tar det 2-3 arbetsdagar tills du får ditt kort med posten.

2-3 arbetsdagar efter att du fått hem ditt kort får du sedan hem din kod med posten. Kort och kod kommer vid olika tidpunkter för att maximera din säkerhet.

NOWO Mastercard är ett Contactless betalkort

Vad är Contactless?
Tjänsten innebär att du kan betala utan att behöva slå din PIN-kod när du gör köp under 200 kronor. Chippet i ditt kort är försett med en sändare som gör att du bara behöver hålla kortet intill terminalen för att köpet ska gå igenom. Snabbt och tryggt!

 

Vilka belopp kan jag blippa med contactless?
Du kan använda contactless utan kod upp till 200 kr. Du kan använda det vid större belopp med då kommer du bli ombedd att knappa in din kod.


Säkerhet

Hur säkert är NOWO?

Vår säkerhet bygger på samarbeten med starka och pålitliga aktörer för att ge dig och dina pengar maximal säkerhet. Alla våra finansiella partners står under tillsyn av Finansinspektionen.

NOWO appen
All information från appen lagras på säkerhetsklassade servrar placerade i Sverige. Servrarna och tjänsterna övervakas dygnet runt och det görs dagliga backuper.

Din personliga information lagras säkert på dessa servar och hanteras enligt personuppgiftslagen (PUL). Vår app använder sig av mobilt BankID som utfärdas av din bank för att säkerställa din identitet och för att på enklaste sätt låta dig anmäla dig till NOWO och våra partners tjänster. Dina personuppgifter och transaktionsdata hanteras av en PCI-DSS certifierad samarbetspartner och uppfyller därmed Finansinspektionens, kortföretagens och bankernas säkerhetskrav.

Smart Refill uppfyller de högt ställda kraven från VISA och Mastercard enligt den globala säkerhetsstandarden PCI DSS. Bolaget är certifierade enligt den högsta standarden, Level 1. Detta innebär att betalkortsuppgifter får lagras säkert hos Smart Refill. Bolaget är dessutom utav tillsyn av Finansinspektionen och är godkänd Betaltjänstleverantör.

NOWO Mastercard
Vårt kort ges ut av Resurs Bank som har lång erfarenhet av samarbeten med olika partners.

Fondadministrationen
NOWO Fund ägs och administreras av fondbolaget ISEC Services AB.

Förvaltningen
Alfred Berg Kapitalförvaltning AB förvaltar dina pengar på ett hållbart sätt i NOWO Fund. Alfred Berg är en kapitalförvaltare som funnits sedan slutet av 1800-talet.

Hur fungerar investerarskydd?

Investerarskydd tillkommer när du sparar med NOWO.

Dina värdepapper är alltid bara dina och din egendom. Det är ingen annan som får röra eller använda dem, det är brottsligt. Men ändå så finns investerarskyddet där som en garanti i fall en bank i en konkurs skulle ge dig någon form av ekonomisk skada.

Investerarskydd är i Sverige en statlig garanti till investerare som har värdepapper och pengar hos finansinstitut som utför investeringstjänster åt sina kunder. Garantin innebär att den som anlitar ett finansinstitut skall kunna få ersättning för sina värdepapper och insatta pengar även om institutet går i konkurs. Däremot innehåller investerarskyddet inte någon garanti mot förändring i värdepappers marknadsvärde, utan utgör enbart ett skydd mot att värdepapper som förvaras av institutet försvinner i samband med en konkurs.

Hur fungerar insättningsgarantin?

Insättningsgarantin innebär att staten garanterar insättningar på vissa konton i banker och värdepappersbolag. Det betyder att du som sparare får ersättning från staten om ett institut går i konkurs. Men insättningsgarantin ser lite olika ut för kontanter och fonder. Vanliga insättningsgarantin gäller enbart kontanter, där banker kan låna pengarna vidare.

Du kan läsa mer om investerarskydd som gäller för fonder i frågan ovan.

Vad händer med mina fonder om fondbolaget går i konkurs?
Vid en konkurs i ett fondbolag kommer fondens förmögenhet, det vill säga värdet av fondandelsägarnas samlade tillgångar att finnas intakt i ett förvaringsinstitut. Den insättningsgaranti som gäller vid sparande i bank eller värdepappersbolag gäller därför inte vid fondsparande.

NOWO Fund tillhandahålls av fondbolaget ISEC Service AB och fondens förvaringsinstitut är SEB.


Faktura

Kan jag delbetala min faktura/avi?

Ja, det kan du. På fakturan som kommer efter att du gjort dina köp finns det sammanställt den minsta summan du behöver betala in för de olika delbetalningsalternativen. Du väljer det alternativet som passar dig. Uppläggningsavgift samt administrationsavgift tillkommer på din nästkommande räkning.

Om du behöver personlig service eller vill ställa frågor om din faktura hänvisar vi dig till Resurs Bank på kundtjänst som du når på 0771 – 11 22 33.

Hur gör jag en inbetalning till mitt NOWO kort?

Om du vill göra en extra inbetalning till ditt NOWO Mastercard så behöver du veta till vilket bankgiro samt OCR nummer du ska göra inbetalningen till. Du hittar din personliga inbetalningsinfo på Resurs Banks Mina sidor. Den här informationen får du även på din månadsfaktura.

Logga in på Mina sidor hos Resurs Bank

Kan jag få mina fakturor via e-post eller betala via autogiro?

Nej, i dagsläget skickar inte Resurs Bank ut e-fakturor. Dina pappersfakturor kostar ingenting extra så länge du inte väljer att delbetala din räkning. Eftersom du har möjligheten att välja hur du vill dela upp din betalning enligt alternativen som du ser på din månadsavi så är autogiro ej möjligt att ansluta.

Ett alternativ är att du ansluter dig till tjänsten Kivra som är en digital brevlåda. När du ansluter dig till Kivra kan du välja att få en notifikation via e-post när din digitala NOWO-faktura finns tillgänglig i din Kivra-inbox. Du anmäler dig till Kivra här. Kivra är inte en del av NOWO.


Övrigt

Våra villkor

Du kan läsa våra villkor genom att klicka här.

Vilka är våra samarbetspartners?

Vi samarbetar med Resurs Bank, ISEC Service AB och Alfred Berg Kapitalförvaltning AB, Smart Refill AB, SEB, Synced IO.